Ajatuksia tasa-arvoisemmista perhevapaista

(Waltteri Turunen) #1

Tämä onkin hyvä paikka keskustella perhevapaista. :slight_smile:️ Miusta miehillä pitäisi olla pitkä pakollinen isyysvapaa, joka olisi verrannollinen naisten äitiysvapaan kanssa. Onko se sitten perhevapaamalli, jossa 30% äidille pakollista, 30% isälle pakollista ja 30% vapaavalintaista tjsp.

Miun pointti tässä on nyt se, että kun palkataan naispuolista työntekijää, etenkin tietyn ikäistä, työnantajan on pakko miettiä mahdollista äitiyslomaa. Näin ei saisi tapahtua, mutta tottakai näin tapahtuu. Miestä palkattaessa isyysvapaiden “riski” on paljon pienempi.

Mitä enemmän isillä olisi pakollista vapaata, sitä pienempi ero sukupuolien palkattavuudella olisi.

Mitä ajatuksia tällainen herättää?

(Risto ) #2

Joo, ilmeisesti tämä on sitä uutta poliittista kulttuuria, eli tämäkin asia pitäisi olla jonkun politurkin päätöksissä, eikä ihmiset itse saa päättää mitään, se on tasa-arvoa että kaikilla on saman kokoinen pipo, oli pää minkä kokoinen tahansa.

(Esa-Pekka) #3

Mun mielestä mitään kiintiöitä ei tarvita. Perheet osaa päättää itse siitä, mikä on paras tapa jakaa hoitovastuut, mutta isät tarvitsee mahdollisuuden pitää vapaita nykyistä enemmän. Lisää tasa-arvoa, vähemmän pakkoa siis.

Tuo pointti siitä, että yrityksille naisen palkkaaminen on isompi riski kuin miehille on hyvä ja siihen pitää saada muutos. Yksi tapa voisi myös olla rahapalkkio yritykselle, jossa nainen siirtyy äitiyslomalle. Se toimisi mielestäni paremmin kuin pakko.

(Risto ) #4

Tuo rahapalkkio on varmaan hyvä keino vaikuttaa asiaan, eli yritykselle suoraan maksettava palkkio, jos työntekijä jää äitiyslomalle.

(Waltteri Turunen) #5

Hmm. Ihan hyvä idea tuokin. Siinä on vain paljon tasapainottelemista kustannuksissa, ettei tule liian kalliiksi veronmaksajalle ja toisaalta vaikuttaa tarkoituksenmukaisesti. Samoin sama summa vaikuttaa eri tavalla eri kokoisiin yrityksiin.

(Waltteri Turunen) #6

Lisähuomiona vielä, että monet näistä käytännöistä on työehtosopimusten määrittelemiä. Esimerkiksi Tietotekniikan palvelualan TESin mukaan työnantajan pitää maksaa äitiysvapaan palkka kolmelta kuukaudelta ja isyysvapaan kuuden päivän palkka.