Jättikö Soini Siniset pulaan?

Tuota väitettä toistetaan lähes tauotta kaikissa mahdollisissa medioissa. Tässä Hesarin, kylläkin muutoin ihan asiallinen, pääkirjoitus:

Eli miten on, olisiko Soinin pitänyt olla lojaali sinisille ja asettua eduskuntaehdokkaaksi?

Omat ajatukseni ovat kovin ristiriitaisia.

Toisaalta Soini on tehnyt kiistatta vertaansa vailla olevan uroryön politiikassa nostamalla perussuomalaiset lähes nollista maan toiseksi suurimmaksi puolueeksi, vienyt puolueen hallitukseen ja tuosta kaikesta hän on tehnyt leijonan osan yksin. Soini on 56 vuotias ja ollut politiikassa yli 30 vuotta. Vetäytymisessä sivuun tuolla taustalla ei ole todellakaan mitään poikkeuksellista eikä kukaan voi sanoa etteikö Soinin saavutuksilla olisi jo ansainnut jonkin päivän politiikan ulkopuolisen työn (vrt. puheet palkkiovirasta)

Sitten taas toisaalta, Soini on kiistatta velkaa sinisille oman unelmansa, ulkoministerin pestin, jatkumisesta. Ilman 18 sinisen kansanedustajan tukea ulkoministerin toimi olisi katkennut kesällä 2017 kuten myös suunnitelmat mistään järjestetyistä työpaikoista. Soini onkin paljosta kiitollinen siniselle eduskuntarymälle. Nyt näitä Soinille lojaaleja kansanedustajia uhkaa putoaminen eduskunnasta, ja jos historiaa yhtään uskoo, niin useimpia jopa koko poliittisen uran loppu. Joukossa on nuoria, perussuomalaisissa kovassa nousussa olleita, poliitikkoja kuten Elo, Saarakkala, Elovaara ja Terho. Soinin osallistuminen vaaleihin olisi todennäköisesti tuonut näistä yhdelle ellei useammallekin kansanedustajapaikan. Lisäksi Soinin mukana ololla olisi ollut suuri vaikutus vaalikentällä vallitsevaan mielialaan ja tunnelmaan.

Kumpi näkemys painaa vaakakupissa enemmän? En tiedä.

(Risto ) #2

Minä en kyllä koe tätä ongelmana, tosin se että perussuomalaiset hajosivat 2017, niin en usko että se oli välttämätöntä, mutta ristiriidat kai henkilöiden kesken kasvoi niin suureki, että se oli seuraus, enempi kepun ja kakon onnistunut operaatio kuin perussuomalaisten omaa toimintaa, ne saivat puolueen hajoitettua ja siitä niille pisteet, se oli manööveri joka meni maaliin, Soinia suurempi ongelma minun mielestä on se, että puolueella ei ole ideologiaa, eikä sen takia tilausta, mikäli se ideologia olisi selvempi, niin ei tarvitsisi tarrautua näihin “ääniharavoihin”.

(Esa-Pekka) #3

Minä näkisin, että Timo kaappasi meille mediatilan listojen kiinnimenopäivänä. Kukaan ei puhunut keskustan tai demarien listasta vaan meistä.
Jos/kun vielä kiertää kenttää lupauksensa mukaan, niin tämä kääntyy lopulta isommaksi voitoksi kuin jos olisi asettunut ehdolle.

(Timo Räisänen) #4

Siniset olisi tarvinneet Soinia,
Soini ei enää tarvise Sinistä puoluetta.
Ei ilmeisesti koe että olisi ollut oma puolue.
Arvostan kuitenkin Soinin toimintaa ulkoministerinä.

Mietin itsekin juuri tuota, Soini tarjoaa puolueelle valtavasti näkyvyyttä joka voi tuoda ääniä roppakaupalla.

(Ilkka Hannu Tapio Salonen) #6

Soini on työnsä kotimaamme politiikassa tehnyt. Europarlamentti ja komission tehtävät saattaisivat häntä vielä kiinnostaa. Todennäköisesti hän lähtee eurovaaleihin keräämään Sinisille ääniä, vaikka ei itse sinne lähtisikään.

Valitettavasti Siniset ei Sipilän hallituksessa pystynyt vetämään minkäänlaista omaa linjaansa. Mitään “perintöä” ei Sinisten hallituskaudesta jää. Hiihtokisoissa kaatunut jää heti kärkiryhmästä. Moottoripyörällä kaatunut voi joutua pitkäänkin parantelemaan vammojaan. Tyrmätty nyrkkeilijä on kuin Siniset nyt…

Silti vielä tai enää viisi ja puoli viikkoa taistelkaamme Sininen tulevaisuus r.p:n olemmassaolon puolesta, Ateenalaisten laulun hengessä ja Timo Soinin poliittista uraa kunnioittaen!

Rappeh.

(A. Vuorijärvi ) #7

Joo ei tänne asti tultu luovuttamaan. Ilman sinistä olis Suomen lippuki vaan valkonen lakana.

Soinista on varmasti apua vaalikentillä mikäli hän aktiivisesti osallistuu Sinisten vaalityöhön. Kuten Soinikin uumoili niin uskon että puolustusministeri Niinistö on Sinisten ääniharava näissä vaaleissa ja oikeastaan katseet tulisi nyt kääntää Soinin sijasta Niinistöön.

Kaikki on toki mahdollista, kun on Timo Soinista kyse. Ehkä “tempun tekijällä” on takataskussaan joku jokerikortti, jolla kääntää tilanteen vielä voitoksi.

Mikähän se jokeri voisi olla? Soini lähtee ehdokkaaksi eurovaaleihin?

(Marjatta Jokipolvi) #9

Juuri näin! Timo hellitti otteensa jo ennen vuosikokousta,mutta ei arvannut, miten jatko oli suunniteltu.Kiitos ja kunnia hänelle eräänlaisen kansanliikeen aikaansaamisesta.!
Politiikassa on nyt mukana paljon ihmisiä ,joita ei aiemmin politiikka kiinnostanut. Sama näkyy Sinisten toiminnassa paikallisesti, aivan uusia mukana.
Kyllä Timo on kiertämään lähdössä,siinä saadaan, joka paikassa lisää kiinnostuneita teltoille ym. Sinisten linjaa on vaikea kuvailla yhdellä sloganilla. Mutta jos ymmärretään “turvallinen arki” kaikkineen niin siinä se on. Ei olla nokka maassa vielä.Vaalien lähestyessä tulee monasti isojakin gallup muutoksia. Toisaalta ei niitä tarvita. Ne voi tulla vasta vaaleissa ,se vasta makealta tuntuisi!

Kuuntelin nyt vasta YLE-areenasta kokonaisuudessaan Soinin tiedotustilaisuuden tai pitäisikö sanoa mielumminkin jäähyväispuheen.

Puheessaan Soini hyvästeli perusteellisesti niin kannattajansa, toimittajat kuin muut poliitikot ja teki kuulijalle selväksi, ettei hän enää jatka politiikassa, ei eurovaaleissa eikä muutenkaan.

Toki päätökset voi aina perua ja puheet muuttua mutta jos Soini tämän shown jälkeen yllättäen ilmoittautuisikin ehdokkaaksi eurovaaleihin tai muutoin lähtisi vielä kiertämään turuja ja toreja niin syntyisi hyvin omituinen kuva.

Kuten Uuden Suomen toimittaja asian kuvaili:

Avoinna näyttää olevan vielä kysymys eurovaaleista. Vaikka Soini sanoo, että kansanedustajauran jälkeen koittaa nyt “uusi matka” (EU-vaalit eivät olisi Soinille uusi vaan jo nähty matka) ja korostaa olevansa pian “vapaa mies” ja “täysin vastuita vailla”, ei hän tiedotustilaisuudessaan suostunut sanomaan suoraan kysymykseen juuri muuta kuin “miksi kysyt”.

Voikohan sama temppu toimia kahdesti saman vaalikevään aikana?

Soini oli pitkään mukana politiikassa, ja toi siihen mukaan myös tavallisen kansalaisen näkökulman. Luulen että hänen suurin saavutuksensa on siinä, että politiikkaan pettyneet ihmiset alkoivat uskomaan taas vahvemmin demokratian toteutumiseen.

On aika inhimillistä, jos Soini kokisi, että hän on tehnyt osansa politiikassa eikä asetu enää vaaleissa ehdolle. Minä olen pitkään äänestänyt Soinia, ja olen ollut tyytyväinen hänen toimintaansa.

Sehän on positiivinen piirre että malttaa edes kuunnella sellaiset ulostulot joista aikoo kommentin laittaa. Siitä sinulle kymmenen pistettä ja omenatarra. Monet ovat olleet kovasti , ammattitoimittajia myöten, “mieltä” Soinin tiedotustilaisuudesta ilman että ovat itse sitä kuunnelleet.

Totta, liian usein tulee kommentoitua asioita pelkkien uutisten perusteella ilman, että itse katsoisi mitä joku todella on sanonut tai mitä todella on tapahtunut.

Soini jäähyväispuhe kannattaa kaikkien kuunnella. Vaikka mediassa kirjoitetaan, ettei Soini siinä oikein kerro mitään, niin kyllä hän todellisuudessa kertoo. Vaikka puhe on soinimaisen vertauskuvallista niin kyllä viesti on kristallin kirkas. Soini toteaakin heti puheensa alussa pariinkin kertaan toimittajille, että “lukekaan rivien välistä” mikä ei pitäisi olla kovin vaikeaa.