Jussi Niinistö opposition hampaissa

Oppositiopuolueiden puheenjohtajat ovat väsänneet ja allekirjoittaneet avoimen kirjeen Juha Sipilälle koskien puolustusministeri Jussi Niinistön ulostuloja.

On aika mielenkiitoista huomata kuinka oppositio pyrkii kriminalisoimaan päättäjien oikeutta nostaa esille perusteltujakin näkökulmia. Ehkä retoriikka (varsinkin perustuslakitalibaneista) on hivenen tavanomaista värikkäämpää, mutta itsessään kritiikin kärki osuu kyllä kohteeseensa.

Näissä puolustusministerin tyylisissä ulostuloissa on mielestäni arvokasta se, että nämä avaavat ihmisten silmät näkemään että perustuslakivaliokuntakaan ei ole poliittisesti neutraali elin. Poliitikot tekevät lainsäädännön ja johtavat myös perustuslakivaliokuntaa, olisi naiivia uskoa että he eivät myös tulkitsisi perustuslakia värilasien läpi.

Äänestäjien on syytä ymmärtää asia.

(Ilkka Hannu Tapio Salonen) #2

Jääkiakossa, jos ollaan loppuvaiheissa 3-2 valmentaja korostaa, että älkää nyt antako tuomarille mitään mahdollisuutta viheltää jäähyä. Juuri, kun aloin jo uskoa, että saamme Uudeltamaalta kolme edustajaa, ottaa Jussi-poika 2 + 2 minuuttia eli antaa kaksi öykkäritwiitiä… ja taas lentää pois Sinisten ääniä.

“Me häviämme tämän sodan”, toteaa joku ‘Tuntemattoman sotilaan’ loppupuolella. Niin mekin häviämme vaalit. Minusta realistinen tavoitteemme on saada kaksi kansanedustajaa eli sentään ryhmä Sinisiä eduskuntaan.

Lapin Sininen sissi

Jussin äänet tulee sellaisesta äänestäjäkunnasta joka nostaa miehelle hattua suorapuheisuudesta.

Punavihreät tuomitsevat, mutta eivät äänestäisi muutenkaan. Parempi puhua omalle äänestäjäkunnalle ymmärrettävästi.

(Ilkka Hannu Tapio Salonen) #4

Ihminen, toivotaan, että olet oikeassa. Minä tosin väitän ja pelkään, että Jussin omienkin eli Sinisten äänimäärä tippuu. Sampo lienee Uudellamaalla ykkönen ja saa vertailuluvukseen kaikkien Sinisten saamien äänien yhteismäärän. Ennen näitä Jussin töppäyksiä veikkailin, että Sampo jää äänimäärällään kakkoseksi.

Lapin Sininen sissi
.

Voin rauhoitella Lapin Sinistä sissiä täältä Uudeltamaalta; Jussi Niinistö ei ole töppäillyt ollenkaan, vaan tekee politiikkaa suurella tunteella.

Sitä me Siniset uudeltamaalta odotammekin.

Niinistöllä on ollut erinomainen julkisuuskuva koko ministerikauden ajan, mutta viimeisimmät ulostulot ovat tehneet siihen harmillisen särön. Paljonko imagotappio vaikuttaa Niinistön mahdollisuuksiin vaaleissa, sitä on mahdoton sanoa, mutta puolueen kannatuksen ollessa reilusti alle virhemarginaalin, se voi olla ratkaisevaa.

Eduskuntavaalit ei ole mikään reilu kisa. Jos Niinistö olisi esim. kokoomuksen listalla niin tällaisia pohdiskeluja ei edes tarvittaisi. Suhteellisen vaalitavan takia pienpuolueen ehdokkaan on vaan onnistuttava 100 prosenttisesti päästäkseen läpi.

Pastori on oikeessa juurikin, että tuo Sininen tai persu on aina tikun nokassa, kaivo se sitten nenää tai jotain muuta. Jussi sanoi peri aatteessa ihan oikein kun sanoi mitä sanoi, noi herra professoorit olis kaiketi alusta asti voineet itse tulla hieman asiallisemmin ulos kuin tulivat, joten miinuksia heille. Tähän maahan on pesiytynyt valtava määrä noita proffia/muita vastaavia, yhä nuorempina, ne on melkoinen kulu erä tässä maassa. Niille pitäisi laittaa joku katto miten monen vuoden päästä voi tulla proffaksi, eli niin sanottu ikälisä.

Ikävää jos joillakin alkaa usko horjua, mutta kaikillahan ei ole alkujaankaan vahvaa vakaumusta yhteiseen asiaan.

Kukaan meistä ei osaa arvioida toisten vaikuttimia, joten on turha yrittää edes yrittää paaluttaa absoluuttista totuutta. Minä tiedän vain sen, että minä olen tyytyväinen Jussi Niinistön toimintaan ja @pastori on pettynyt.

Vaalit sitten osoittavat aikanaan onko tyytyväisiä tarpeeksi, nyt me puhumme vain omista ajatuksistamme.

@Ihminen : jos haluat koittaa ymmärtää mihin viittaan em. viesteissäni niin katso perjantain jälkiviisaat ja sieltä Niinistö-osuus.

Niinistö saa jälkiviisailta ankaraa kritiikkiä. Mutta mikä on uutta, niin se että nykyään siniset niputetaan samaan maahanmuuttovastaiseen populistikastiin kuin missä perussuomalaiset on. Tätä ei mielestäni tapahtunut aiemmin vaan vasta kun sinisten kärki aloitti kampanjoinnin persujen teemoilla ja retoriikalla. Tuloksena valitusta linjasta se että siniset saa nyt niskaansa saman kuran kuin persut mutta ilman mitään hyötyä eli kannatusnousua.

Oletan ettet sinäkään ole enää juniori.

Politiikassa on aina ollut vastakkainasettelua, ja sekä konservatiivi- että liberaalileirit osaavat lukea peliä. Olisin huolissani jos liberaalit kehuisivat Jussi Niinistöä, ja luulen että näin on muidenkin konservatiivien laita.

Liberaalit eivät juurikaan kehu tai äänestele konservatiiveja, se on ihan normaalia. Ulostulot tehdään omia joukkoja varten.

(Risto ) #11

Tässä vaiheessa vaaleja, kaikki keskustelu sataa omaan laariin, mikäli ei keskustella eikä moitita, niin jää muiden varjoon.

Asia selvä. En jatka enää tästä vänkäämistä. Jäädään seurailemaan mihin suuntaan asetelmat muuttuu vai muuttuuko ollenkaan.

En ole tosiaan enää mikään nuori ja kokemus onkin osoittanut että pääsääntöisesti politiikassa edetään niin kuin asiantuntijat ennustaa.

Kaikilla “asiantuntijoilla” on omat motiivinsa takertua haluamiinsa nyansseihin. Yleensä se kertoo enemmän asiantuntijoista kuin heidän arvostelunsa kohteista.

En tiedä mistä löydät ne Niinistöä puolustavat konservatiivit sillä itse en ole törmännyt julkisuudessa vielä yhteenkään sellaiseen tahoon. Ykkösaamussa pyyhkeitä antoivat nyt jo hallituskumppanitkin kuten Kaikkonen kepusta ja Zysse kokoomuksesta.

Niinistön käyttämä retoriikka on kohdistettu omille kannattajille, ja on aika selvää että hallituskumppanit eivät imagollisista syistä puolusta sitä. Zysse on muistaakseni itse kutsunut noita perustuslakiasiantuntijoita perustuslakiprofeetoiksi, uskoisin että sekin oli tarkoitettu kritiikiksi.

Olkoon tämän aiheen käsittely tässä, mulle tulee esikatselunäytölle viestiä että olen vastaillut liikaa nimimerkille pastori ja kehoitus lähettää yksityisviestejä.

(Risto ) #16

Zyskowitsi on käyttänyt ilmaisua perustuslakifundamentalistit, mikä viittaa kyllä samaan viiteryhmään kuin Talebaanit, Ben sanoi hyvin teeveessä, että ei ole väärin sanoa entistä kommunistia entiseksi kommunistiksi, se on fakta.

Uusimmassa Sannikka & Ukkola - ohjelmassa käsittelyssä “perustuslakitalebanit”. Niinistö ei kutsusta huolimatta tullut tai päässyt paikalle. Minusta olisi kannattanut mennä. Niinistöä paikkaili nyt Zysse ja hyvin paikkasikin. Kyllähän Zysse veti pisteet kotiin aivan erinomaisilla argumenteilla. Harmi vaan että ne pisteet meni nyt kokoomukselle.

Olisi noita samoja argumentteja voinut sanoa Niinistökin ja vaikka pyytää huonoa sanavalintaansa anteeksi niin olis saatu piste tälle aiheelle.

(Ilkka Hannu Tapio Salonen) #18

Kun Sipilän hallitus nyt hajoaa, Jussi Niinistökin saa pitää toimitusministerinä hillotolppansa vielä pitkään. Hallitusneuvotteluista tulee joka tapauksessa vaikeat ja pitkälliset. Siniset ei ole niissä mukana.

Sininen sissi

Toisinaan pohdin onko osa palstan keskustelijoista vain persutrollaajia.

Mistäpä tuon tietää.

(A. Vuorijärvi ) #20

No en nyt tiedä olisko ollut paljon hyötyä mennä sinne selittelemään ja pyytelemään anteeks, sitäpaitsi puolustusministeri Niinistö on ihan oikeassa siinä ettei jonkun perustuslaki"asiantuntijan" twiittailujen pidä vaikuttaa lainsäädäntötyöhön. Muutenkin olis kriittistä saattaa tiedustelulait voimaan mahdollisimman pian joten ihan hyvä että Niinistö jyrähti asiasta. En usko että tästä mitään imagotappioita tulee, poliitikkojen pitääkin uskaltaa ottaa kantaa asioihin vaikka joku ehkä pahoittaa mielensä epäkorrekteista sanavalinnoista.