Puolustusvoimien ryhtiliike

(Kari Tanninen) #1

Jussi Niinistölle täytyy kyllä antaa täydet pisteet puolustusministerin toimen hoitamisesta. Aiempien puolustusministerien aikana johtamiskulttuuri puolustusvoimissa on päässyt pahasti rämettymään mutta nyt näyttää siltä, että maanpuolustushenki ja Aksel Airon aikanaan luoma toimintamoraali on palautumassa upseerikuntaan.

Jussilla on hyvät mahdollisuudet uusia kansanedustajan valtakirjansa Uudenmaan vaalipiiristä, olen varma että äänestäjätkin osaavat arvostaa hänen jämäkkää ja asiallista toimintaansa puolustusministerinä.

Jussi on kieltämättä onnistunut tehtävässään erinomaisesti. Hänellä on intohimoja maanpuolustukseen sekä rohkeutta ottaa kantaa asioihin ja viedä niitä eteenpäin. Arvioisin että hänen aikanaan puolustusvoimien profiili kansan silmissä on kohonnut nimenomaan ministerin omasta aktiivisuudesta johtuen.

Paras puolustusministeri mitä meillä on ollut vuosikymmeniin.

Kyllä, Jussi on kyllä paras ketä itse muistan tuossa paikallaan olleen. Kukahan se seuraava on, toivottavasti joku järjissään oleva.

Samaa mieltä edellisten kanssa. Itsekin näen että Niinistö ansaitsisi jatkokauden eduskunnassa niin hyvää työtä hän on puolustusministerinä tehnyt. Ehdottomasti yksi parhaista Sipilän hallituksen ministereistä, ellei jopa paras.

Valitettavasti gallupit ei lupaa hyvää edes hänelle. Tosin ei putoaminenkaan mikään katastrofi olisi sillä Niinistölle löytyy varmasti töitä myös suoraan puolustusvoimista. Ne voisivat jopa olla enemmän hänen mieleensä kuin rivikansanedustajana oleminen.

Siitä lähdetään että Sinisillä on eduskuntavaaleissa tarjolla niin nimekkäitä ehdokkaita, ettei puolueuskollisuudella ole tässä kohtaa isoa merkitystä.

Puolueuskollisuus tulee vasta ajan kanssa.

Ellei populistisia protestiehdokkaita lasketa niin suomalaisten äänestyskäyttäytyminen on hyvin puoluelähtöistä. Ensin valitaan puolue ja vasta sitten ehdokas. Siniset kun ei ole populistipuolue eikä sen ehdokkaat edusta protestia, niin ainakaan todennäköisyys ei ole tuollaisen ehdokaslähtöisen kannatuksen puolella.

Niinistön tapauksessa poikkeus voisi kuitenkin toteutua. Voisin kuvitella että häntä äänestäisivät esim. puolustusvoimien kantahenkilökunta ihan yli puoluerajojen ja pk seudulla heitä on suht. paljon.

Puoluelähtöisyys on osin harhaa, nukkuvat on suurin puolue. Jussi Niinistö tulee säilyttämään myös ison osan omasta vanhasta kannatuksestaan, hän on pysytellyt aina omalla vankkumattomalla linjallaan.

Lindström on tehnyt erinomaista työtä, ja tulee saamaan työstään myöskin palkinnon valinnan myötä. Aika moni Sininen saa ääniä vanhoilta äänestäjiltä, ja lisäksi uusia ääniä tyytyväisiltä kansalaisilta.

En hirveästi noteeraa nettiöyhöttäjiä jotka kertovat etteivät he äänestä enää jotakin Sinistä kun pettyivät häneen. Syykin on selvä, minuakin on syytetty trolliksi kun olen kirjoittanut esim. Suomen Uutisiin että äänestän Soinia jatkossakin jos mies on ehdolla.

Nettipalstoilla iso osa jengistä valehtelee vetävänsä tukensa siltä ja tuolta ehdokkaalta. Minä olen sentään rehellinen, en ole koskaan äänestänyt halla-aholaisia enkä äänestä jatkossakaan.