Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaaliturva

En voi luonnehtia itseäni aktiiviseksi yhteiskunnalisen keskustelun seuraajaksi, mutta en usko olevani suurestikaan väärässä jos väitän että yksi merkittävimpiä syitä miksi ihmiset raahautuvat äänestysuurnille, on oma “edunvalvonta”. Äänestäessämme annamme äänemme taholle jonka arvelemme ajavan parhaiten oman sosiaalisen ryhmämme asioita valitsemaamme ideologiseen suuntaan.

Olisi myös älyllistä epärehellisyyttä väittää etteikö raha olisi se pääsyy miksi äänestäminen kiinnostaa. Harva meistä kannattaa ideologiaa ja tavoitteita joka näkyy tiliotteessa miinusmerkkisenä, ja siksipä avokätiset poliittiset lupaukset ovat vaalien alla ihan arkipäivää. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus on yksi termeistä joka on jäänyt vaalipuheista mieleeni, sillä kai pyritään (ainakin vasemmistolaisittain) todistamaan aukottomasti että meille kaikille tulisi taata sama tulotaso - riippumatta siitä mitä me itse olisimme valmiita tekemään oman elantomme eteen.

Minä itse uskon siihen että yhteiskunnan tulee huolehtia sen heikoimmista yksilöistä, niistä jotka eivät fyysisten tai henkisten rajoitteidensa tähden kykene huolehtimaan itsestään. Meille muille toivon töitä, ja äänestyspäätöstä tehdessäni kiinnitän luonnollisesti huomiota siihen etten anna ääntäni ehdokkaalle joka jakaa vaalipuheissaan ilmaista rahaa jokaiseen ilmansuuntaan.

Ilmaista rahaa ei ole olemassakaan, ja fiksu poliitikko muistaa asian myös vaalipuheissaan. Siniset ovat tehneet erinomaista työtä hallituksessa, ja samanlaista ryhtiä odotan poliitikoiltamme jatkossakin.

Toivottavasti näemme omiamme jatkossakin Arkadianmäellä, mahdollisimman runsaslukuisena joukkona.

(Risto ) #2

Miksei noinkin, mutta tulevaisuuteen ei voi katsoa taustapeilin kautta, meidän pitäisi enempi pohtia sitä, millä me elämme tulevaisuudessa, tekniikka ja kehitys menee eteenpäin vauhdilla ja tuottavuus kasvaa jatkuvasti, työpaikat katoaa ja työvoiman tarve vähenee siitä yksinkertaisesta syystä, kun tuottavuuden kehitys perustuu pääosin automaatioon ja robotteihin, niin työvoimaa ei yksinkertaiesti tarvita, se vähän mitä jää jäljelle siirtyy halvempien tuotantokustannusten maihin.

Semmonen yhteiskunta, missä kaikki ovat julkisella sektorilla töissä, ei tunnu oikein mahdolliselta, mistä ne verot otetaan, jolla lysti kustannetaan.

Tuo on ihan tosi, perinteiset työvoimavaltaiset teollisuudenalat eivät enää elätä meitä.

Sosiaaliturvan kokonaisuudistus olisikin pakko tehdä tulevalla eduskuntakaudella, ja Sinisten ajatus käänteisestä tuloverosta on mielestäni loistava idea. Tuo kun rakennettaisiin vuoden 2019(?) käyttöön otettavaa sähköistä tulorekisteriä hyödyntäen, niin siitä olisi mahdollista luoda järjestelmä joka kannustaa “prekariaattiakin” olemaan aktiivisena oman toimeentulonsa tekemisessä.

Pitäisin parempana järjestelmää, joka mahdollistaa ihmisen ansaitsevan vaikka puolet toimeentulostaan itse, kuin että se tulisi kokonaan veronmaksajien taskusta.

Julkisesta sektorista olen kanssasi samaa mieltä, se ei voi olla ratkaisu työllisyyden parantamiseen. Julkisesta sektoristakin löytyisi taatusti leikattavaa, muualta kuin suorittavasta portaasta.