Timo Soini 40v politiikassa 26.3 2019

Tämä plokkaus ansaitsee varmasti oman ketjunsa.

Soini on tänään ollut tasan 40 vuotta politiikassa. Kyseessä on vertaansa vailla oleva tarina, josta riittää ihmeteltävää jälkipolvillekin.

Koska tähän päättyy Soinin hieno ura, niin tässä ketjussa voisi vaikka kirjailla ylös parhaita/tärkeimpiä paloja matkan varrelta.

Otin oikeudekseni lainata yo. kirjoituksesta mielestäni olennaisimmat kohdat.

Tänään on merkkipäivä. Lampsin 26.3.1979 lukion ekaluokkalaisena SMP:n puoluetoimistoon ja liityin puolueen jäseneksi. Jäsenhakemukseni otti vastaan Rolf ” Fred ” Sormo.

Vuonna 1989 minut valittiin SMP:n varapuheenjohtajaksi. Tuo oli ratkaiseva hetki.

Seuraavat kymmenen vuotta menivät politiikassa pahasti pieleen. SMP ajautui konkurssiin. Perustin yhdessä Raimo Vistbackan, Kari J. Bärlundin ja Urpo Leppäsen kanssa Perussuomalaiset kesällä 1995. Minusta tuli Perussuomalaisten puheenjohtaja vuonna 1997. Epäonnistuin, enkä päässyt Eduskuntaan v 1999. Päätin ja sain jatkaa puheenjohtajana, pääsin Eduskuntaan 2003.

Seuraavat kymmenen vuotta olivat jatkuvan nousun aikaa. Vuonna 2009 minut valittiin EUroopan Parlamenttiin yli 130 000 äänellä. Olin vaalien ylivoimainen ääniharava. Jytky suunniteltiin Iivisniemessä ja Brysselissä. Minulla oli aikaa ja kokemusta. Menestykseen tarvittiin kyky, halu ja mahdollisuudet.

Kulunut viimeinen kymmenen vuotta sisältää kaksi Jytkyä, ulkoministeriyden, vallasta luopumisen ja päätöksen jättää Eduskunta. Tein mitä tein ja vein mitä vein.

Olen aatteellisesti vennamolainen apostolinen totuudenpuhuja. Kun katson kulunutta aikaa, mietin, että onko minulle politiikassa tapahtunut kaikki tuo? Kyllä on. Onneksi.

Ministeripestin jälkeen olen vapaa mies.

Hyviin tarkoituksiin. Hyvää tarkoittava mies.

(Sininen tulevaisuus) #2

Hyvä idea! Soini itse nosti tiedotustilaisuudessaan, jossa kertoi luopuvansa eduskunnasta yhdeksi retoriikkansa kohokohdaksi Portugalin tukipaketin yhteydessä käytetyn “Kuinka te kehtaatte - ja kyllähän te kehtaatte!”

Samoin huippukohta hänelle itselleen (tästä on pakko olla samaa mieltä!) oli se, kun Arhinmäki vertasi 2015 eduskuntavaalitenteissä ministerikokemustaan Soinin vastaavaan ja Soini totesi siihen, että “Toisilla se on takana, toisilla edessä!”. Tässä hän oli myös oikeassa ja ministeripäiviä taitaa Soinilla tätä nykyä olla Paavoa enemmän ja huomattavasti raskaammasta salkusta.

Oma klassikkonsa on tietysti myös “Tuli iso JYTKY!”. Onnea Timolle 40 vuoden palveluksesta aatteen parissa!

Soinin kuolemattomiin pitää ehdottomasti lisätä myös

Jos meloni ja omena pitävät samankokoista lippalakkia, niin kaikki voivat nähdä, että se ei vain sovi,

Tämä slogan saavutti jopa Euroopanlaajuista huomiota.

Kuten yleensä, kukaan ei nouse politiikan huipulle yksin, vaan tarvitaan vahvoja imagonrakentajia. Soinin poliittista uraa ei voi käydä läpi ilman, että mainitaan (ainakin) kaksi merkittävää taustavaikuttajaa, Jukka Jusula ja Veikko Vallin:

• Jusulan pyörittämää mainostoimisto Myrskylyhtyä pidetään Soinin puheiden käsikirjoittajana. On sanottu, että kaikki Soinin merkittävimmät heitot on Jusulan käsialaa ja että Soinin ura ei olisi lähtenyt lentoon ilman Jusulaa.

Jusulan kuolemattomia:

Perussuomalaiset ovat kuin sienet ja marjat. Ne nousevat itsestään esiin tästä maasta, johon siemen on pudonnut, ja saavat siitä ravintonsa.

Rajansa kaikella, sanoi rusketus pakaralla

• Vallin oli Tony Halmeen imagonrakentaja. Vaikka Halme oli tiettävästi Soinin löytö, niin Vallin kuitenkin kehitti poliittisen hahmon nimeltä Tony Halme. Ja kuten tiedetään niin nimenomaan Halmeen räjähdysmäisen suosion vanavedessä Soini raivasi tiensä eduskuntaan tilanteessa, jossa perussuomalainen puolue laahasi prosenttiluokassa. Halme-ilmiöstä lasketaankin perussuomalaisen puolueen nousun alkaneen.

(Risto ) #5

Suomen politiikassa oli vähän sellainen seisovan veden ilmiö, kun vesi seisoo se alkaa haista, Timo separoi sitä joka suuntaan murjaisuillaan ja sai kansan vaaliuurnille, teki aikanaan hyvän työn, kuten teki myös Veikko Vennamo, joka oli kanssa yhden suunnan suoraan puhuja.

“Halme-ilmiöstä lasketaankin perussuomalaisen puolueen nousun alkaneen.”

Halmeen merkitys perussuomalaisen puolueen alkunousussa on varmasti kiistaton, mutta loppujen lopuksi puolue antoi Halmeelle alustan jossa toimia. On vaikea nähdä että siihen maailman aikaan Halme olisi voinut “loistaa” jossakin toisessa puolueessa kuin perussuomalaisissa.

Kyseessä oli varmasti jonkinlainen symbioosi, mutta perussuomalaisen puolueen varsinaisessa läpimurrossa Halmeella ei ollut enää roolia (sattuneesta syystä). Politiikka on joukkuepeliä, mutta näin jälkikäteen voidaan sanoa että Soini on ollut verraton kapellimestari.

Ilman Soinia minäkään en olisi koskaan vaivautunut raahautumaan vaaliuurnille äänestämään, sen verran heikko usko minulla oli äänestäjien mahdollisuuteen vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon.

Galluppien valossa näyttäisin kuuluvani pieneen vähemmistöön ihmisiä jotka ovat tyytyväisiä harjoitettuun päätöksentekoon tällä eduskuntakaudella, mutta minä todellakin olen tyytyväinen. Mielestäni Siniset tekivät sen mihin perussuomalaisista ei ollut, ja Tasavalta on tällä hetkellä paremmassa tilassa kuin nykyisen eduskunnan aloittaessa.

Halme oli vedenjakaja sekä perussuomalaisten nousussa että varsinkin Soinin uran edistäjänä.

Soinin ja Vallinin luoma Halme-ilmiö olikin suorastaan nerokas sillä se herätti sellaisen kansanosan äänestämään joka ei normaalisti äänestä. Perussuomalaiset onkin kaikista eduskuntapuolueista riippuvaisin nk. nukkuvasta äänestäjäkunnasta. Puolue nousee tai romahtaa nimenomaan sen mukaan miten se saa tämän porukan liikkeelle. Lisäksi Halmeen kautta maahanmuutto muodostui ydinvaaliteemaksi perussuomalaisissa mikä on edelleen vallitseva tila.

Halmeen myötä Soinista paljastui myös yksi hieno piirre. Kaikista Halmeen töppäilyistä ja ikävistä tapahtumista huolimatta Soini puolusti ystäväänsä loppuun asti. Osittain kyse oli luultavasti kiitollisuudenvelasta mutta itse uskon että mukana oli myös ihan aitoa inhmillisyyttä.

Halme herätti rassikat äänestämään persuja, mutta toisaalta puolueen kannatuspotentiaali oli hyvin matala juuri Halmeen takia.

Soini oli ehdottomasti se henkilö, joka sai minun kaltaiseni maltilliset äänestämään puoluetta. On selvää että minä en tule koskaan äänestämään persuja juuri rasismin takia.

Totta. Perussuomalaisten kannatuspotentiaali oli Halmeen aikana matalalla vaikka Halme itse saikin henkilökohtaisen äänivyöryn.

Perussuomalaisten imago salonkikelpoitui vasta kun Halmeen edustaman rahvaanomaisen maahanmuuttovastaisuuden paikkasi Soinin uusi löytö, akateeminen Jussi Halla-aho nuivine listoineen. Siinä kylvettiin lopullisesti kahden jytkyn ja hallituspaikan siemenet.

Soini saakin olla ulkoministerin pestistään kiitollinen, paitsi Halmeelle, niin myös Halla-aholle. Yhtä lailla Halla-aho saa olla ikuisesti kiitollinen Soinille, sillä ilman Soinia Halla-aho ei olisi ikinä päässyt politiikassa mihinkään, tuskin olisi politiikkaan koskaan lähtenytkään. Se on ironista kun ajatellaan mikä tilanne on nyt.

Mutta vaikka asetelemat tänään ovat ne mitkä ne ovat niin eivät Soini ja Halla-aho aina ole huonoissa väleissä olleet. Jos perussuomalaisia ei olisi huolittu 2015 hallitukseen niin mitään puolueen hajoamista ei olisi edes tapahtunut ja Soinikin todennäköisesti jatkaisi puheenjohtajana. Valitettavasti hallituspaikka ei vaan sovellu populistipuolueelle. Hallitustaipaleeseen hajosi aikanaan SMP ja siihen hukkui myös SMP:stä irtautunut SKYP.

Tulevissa eduskuntavaaleissa nähdään mikä on Jussi Halla-ahon johtaman puolueen kannatuspotentiaali, sillä minä uskon että nyt puolue saa jalkeille koko potentiaalisen äänestäjäkuntansa.

Halla-aholle oli pedattu paikka toiseen puolueeseen, johon hänen piti olla matkallakin kunnes kohtalo (Timo Soini) puuttui peliin. Soini puhui Halla-ahon jäämään perussuomalaisiin, ja Halla-aho ymmärsi että hän ei pysty yksinään nostamaan mitään propellihattupuoluetta varteenotettavaksi ryhmäksi vaan hän tarvitsee kansankiihotukselliseen toimintaansa laillisen kulissin, jonka Timo Soinin perussuomalaiset pystyi tarjoamaan.

Potentiaalia voi joo olla mutta puolue on juuri hajonnut ja se ei yksinkertaisesti voi olla näkymättä tuloksessa. Jo pelkästään ehdokasmateriaali on tuntematonta ja Halla-aho puheenjohtajan tehtävässään täysi noviisi.

Siksi itse en usko mihinkään jytky-lukemiin(tyyliin +18%) näissä vaaleissa eikä niihin usko kyllä politiikan asiantuntijatkaan. Viimeksi Hesarissa taidettiin veikata persuille max. 15%. Yleinen konsensus liikkuu 13-15% välillä.

(Risto ) #12

Perussuomalaiset loivat oman kannattajakuntansa, se perustuu jonkinlaiseen nationalistiiseen isänmaalliseen oikeistoon, ryhmä joka on aina ollut maassa varsin vahva, se ei vaan ole aina äänestänyt, itsekin tavallaan olen sekä isänmaallinen että kansallismielinen, molemmat on arvoja missä ei itsessään ole mitään vikaa, mutta yleensä näissä porukoissa on sisällä henkilöitä, joilla on muita kummallisia tavoitteita, jotka sitten pilaa koko porukan maineen, fakta vaan on, että Suomea ja suomalaisia ei puolusta kukaan muu, kuin suomalaiset itse.

Puolue on hajonnut vajaa pari vuotta sitten, mutta nyt se väki joka vierasti Soinin kristillistä arvopohjaa on jo ryhmittynyt Halla-ahon puolueen taakse. Perussuomalaisten fanaattinen kannattajakunta on äitynyt sellaiseen hurmokseen, että ulkoministeri Soinin turvamiehetkin ovat joutuneet puuttumaan liikehdintään.

Tekemisen tahto on korkealla tasolla ja turuilla sekä toreilla raikaa riemulaulut. Me tulemme näkemään uurnilla jokaikisen valtakunnan propellipään piirtämässä äänestyslipukkeisiin halla-aholaisen ehdokkaan numeron. Jää nähtäväksi montako noita on.

Tutkimusten mukaan perussuomalaisten kannattajakunnan “oikeistolaisuus” on samaa lajia mitä esim. kokoomuksen “koti, uskonto ja isänmaa” edusti muinoin (puolueen ollessa konservatiivipuolue).

Talousnäkemyksiltään ryhmä on sitten vasemmistoa, luonnehtisinkin perussuomalaisia konservatiiviseksi vasemmistoksi. Ideologiaan kuuluu ajatus siitä, että sosiaalituet kuuluvat kantaväestölle. Töistä ei niin väliä jos tuet juoksevat.

Tuossa menee kyllä väärin. Hesarin graafi näytti juurikin päinvastaista. Halla-ahon perussuomalaiset on kokoomuksen jälkeen oikeistolaisin puolue talousnäkemyksiltään. Siirtymä on ollut selkeä ja itseasiassa suurin kaikista puolueista.

Tässä onkin itseasiassa se merkittävin ero Soinin johtaminen perussuomalaisiin, jotka oli talousnäkemyksiltään selvästi enemmän vasemmalla.

Toinen eroavaisuus on mainitsemassasi konservatiivisuudessa eli suhtautumisessa mm. homoliittoihin tai aborttiin. Näissä kysymyksissä perussuomalaiset ovat luisuneet taas selvästi liberaalimpaan suuntaan.

Puhun tietenkin äänestäjäkunnasta, sehän on umpisosialistinen.

Homoliitoissa on ehkä vähän suvaitsevaisuutta, mutta toisaalta oikeistolaista on vain “isänmaallinen” retoriikka. Viesti on yksinkertainen, sosiaalituet kuuluvat kantaväestölle.

Hmmm… olisi outoa jos sosialistit ainakaan laajassa mitassa äänestäisi puoluetta joka lupaa leikata etuuksia kun tarjolla olisi myös puolueita jotka lupaa niitä kasvattaa.

Edellistä tukee politiikan toimittajien arviot joiden mukaan Halla-ahon persut kilpailee nimenomaan kokoomuksen ja keskustan äänistä, ei demareiden tai vasemmistoliiton. Siksi demareita ei juuri persujen nousu häiritse eikä Rinne olekaan tehnyt elettäkään persujen teemojen suuntaan.

Tässä on iso ero Soinin johtamiin perussuomalaisiin jotka kalasteli talouspoliittisesti nimenomaan demareiden laarilla. Pienenä aasinsiltana, itse ehdotin täällä jo joskus ennen vuoden vaihdetta, että siniset olisivat tehneet samoin. Siellä sitä olisi ollut vapaata potentiaalia. No nyt on enää myöhäistä vaihtaa suuntaa.

Perussuomalaisten ydinkannattajaryhmä, eli rassikat, ovat juuri tuota konservatiivista vasemmistoa jonka tavoitteena on “kansallistaa” sosiaalituet. Ilmeisesti rajat kiinni-politiikka on tuossa se toimi jolla tempun odotetaan tehtävän.

Varmasti löytyy oikeistoäänestäjiä jotka tulkitsevat puoluejohdon olevan talousoikeistoa ja äänestävät puoluetta sen tähden, mutta valtaan nousu tuhoaisi taas puolueen kun sosiaalitukien perässä oleva rassikkasiipi pettyisi taas.

No, en jatka väittelyä tästä aiheesta. Vaalien jälkeen tämäkin seikka sitten selviää kun saadaan tutkimustulokset puolueiden kannattajaprofiileista.

Noin muutoin, kun Soinin ketjussa ollaan, niin palaanpa aiheeseen sikäli, että kummastelen miksi Soini ei lähtenyt viemään sinisiä kohti kadotettua SMP:läisyyttä eli vasemmalle. Halla-ahon persuista kun puuttuu täysin se “pienen ihmisen asia”, joka oli Soinin jytkyaikojen ydinsanomaa. Siinä olisi ollut selkeä nousun paikka, mutta olisi edellyttänyt, että Soini olisi lähtenyt pelastamaan sinisiä samaan tapaan kuin Pekka Haavisto lähti pelastamaan vihreitä.

Soini oli kyllä pienen ihmisen asialla, mutta aktiivisen pienen ihmisen asialla. Ei Soini mikään sosialisti ollut.